Nieuwsbrief:

Legenda motoroccasion

Op Motoroccasion.nl maken wij het vinden makkelijk door de motor te voorzien van een icoon die past bij een rijbewijs type.

De motoren zijn als volgt gelabeld:

geschikt voor het A rijbewijs.
geschikt voor het A1 rijbewijs.
geschikt voor het A2 rijbewijs.
na aanpassing geschikt voor het A2 rijbewijs.
motoren waarop je mag rijden met je B rijbewijs mits je deze hebt gehaald voor 19 januari 2013.
Op welke motor mag je rijden met welk rijbewijs
Het rijbewijs geeft een ruime keus aan motoren.
De motor die bij jouw rijbewijs past kan een aantal eigenschappen hebben die door de wet zijn vastgelegd. Motoroccasion heeft deze op een rij gezet waardoor het gemakkelijker wordt om te zoeken tussen de duizenden motoren. Hieronder vind je de uitleg welk soort motoren bij de rijbewijzen past.

A1 rijbewijs: maximaal 11 kW
Motoren: met een maximaal vermogen van 11 kw/15 pk, een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en minder dan 0,1 kW per kg. (11/0,1 = 110 kg)
Gemotoriseerde driewieler: met een vermogen van max. 15 kW.

A2 en A2*: maximaal 35 kW
Motoren: met een standaard maximaal vermogen van 35 kW en minder dan 0,2 kW per kg. (35/0,2 = 175 kg)
Motoren: met een door een technische aanpassing (*) geregeld maximaalvermogen van 35 kW en minder dan 0,2 kW per kg. (35/0,2 = minimaal 175 kg).
Gemotoriseerde driewieler: met een vermogen van maximaal 15 kW.

(*) Een motor die wordt teruggebracht naar 35 kW mag wettelijk maar maximaal standaard het dubbele vermogen hebben, dwz. 70 kW. Tevens dient de motor te worden aangeboden aan de RDW voor een IKS keuring om de verplichte vermelding -35 kW- op het kentekenbewijs te krijgen óf de aanpassing wordt via een merkdealer en de importeur geregeld, wat vaak goedkoper is.

Motoren zonder een opgelegde technische beperking
Motoren: alle motoren, dus met of zonder opgelegde beperkingen.

B Rijbewijs: gemotoriseerde driewieler of trike
Gemotoriseerde driewieler of trike: met een vermogen van meer dan 15 kW waarbij het rijbewijs B gehaald is voor 19 januari 2013.

Direct uit voorraad leverbaar bij www.langenbergmotors.nl



Wist u dat: In de motortaal "Hardtail" betekent: Letterlijk: stijve of harde achterkant. In dit geval de benaming voor een frame dat niet is uitgevoerd met een scharnierende achterbrug, noch met plunjervering. Kortweg een stijf frame genoemd. De meeste Europese en Amerikaanse motorfietsen uit de jaren twintig, dertig en begin jaren veertig hadden een stijf frame. De Britse en de Duitse motorfietsindustrie kwamen als eerste uit met seriemodellen die beschikten over zowel achter- als voorvering. De ooit toonaangevende Engelse motorindustrie tekende voor de eerste generatie massaal uitgevoerde semi-hydraulische voor- en achterschokbreking. In Engeland werd de Matchless G3L (l voor light) als eerste met een telescopische voorvork uitgerust aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. De Amerikaanse industrie bleek op dit gebied het conservatiefst. De zware Indians werden in 1940 nog uitgerust met het Springframe, waarbij plunjervering was verwerkt in de achterwielophanging. Harley-Davidson ging met zijn zwaarste modellen pas in 1958 over op een frame met scharnierende achterbrug na in 1949 de springervoor vork door een hydraulische voorvork te hebben vervangen. De op zich uiterst trage aanpassing van het rijwielgedeelte van de topmodellen aan de moderne stroom van Europese motorfietsontwerpen, trompetterde het reclamebureau van Harley-Davidson van de daken als ongekende noviteit op het gebied van motorrijderscomfort. De begeleidende namen van modellen als Hydra Glide (hard tail met hydraulische voorvork) en Duo Glide (hydraulische voorvork én achtervering) getuigen van een bombastische mythologisering van een door Harley-Davidson matig ontwikkelde schokbrekingstechniek. Een hard tail komt bij moderne fabrieksmotorfietsen niet meer voor. Bij sommige motorfietsen ziet het er overigens wel zo uit omdat de schokbreker(s) weggewerkt zijn onder of boven het motorblok. Bij Harley-Davidson werd met het Softail-frame voor de hard tail-look gekozen omdat deze in is bij customrijders.
© 2000 - 2025 Motoroccasion